PATELLA TENDINOPATI (2017)

Forfatter: Stig Midtiby, fysioterapeut, MSc. og Birk Mygind Grønfeldt, fysioterapeut, MSc.

Metodevejleder: Anders Vinther, Forskningsfysioterapeut, PhD, Rasmus Skov Husted, fysioterapeut, PhD studerende.

Ekstern reviewer: Christian Couppé, Seniorforsker, PhD.

Patellar tendinopati

Patellar tendinopati (PT), også kendt som springerknæ, er en smertefuld kronisk overbelastningsskade som typisk ses hos sportsaktive personer, og er specielt hyppig i idrætsgrene der involverer mange spring og hop såsom volleyball, basketball og andre boldspil (1). PT har stor indflydelse på mange atleters karriere (pga. afbrydelse af træning og udeblivelse fra konkurrencer) og er i mange tilfælde den primære årsag til indstilling af sportskarriere (2).

Diagnosen PT stilles ud fra en klinisk undersøgelse, og grundig anamnese (3, 4). Patienterne vil ofte have lokaliseret smerte/ømhed ved palpation af den inferiore patellapol (lige under apex patella) ved den proximale insertion af patellasenen (5, 6). Smerten øges ofte ved aktivitet (f.eks. relateret til perioder med øget træningshyppighed, intensitet og varighed af de enkelte træningssessioner) eller ved længere perioder med statisk knæfleksion (3).

I litteraturen har PT tidligere været nævnt under mange forskellige betegnelser. I de seneste år har flere og flere argumenteret for at bruge betegnelsen PT, hvilket i dag er den mest udbredte betegnelse i litteraturen (4). PT refererer i klinikken til alle overbelastningstilstande i patellasenen (med og uden inflammation), både dem der er lokaliseret ved den inferiore patellapol, som er langt det hyppigste, samt dem der er lokaliseret ved quadricepsinsertionen på patella, den distale del ved insertionen på tibia eller i selve senen (3).

Læs resten af kataloget her: